Nieuws


8 juli | Interview op Bizkaizen

How to write to book!

Het schrijven van een boek is een leerproces. Bizkaizen interviewde Petra over haar ervaringen. een paar punten; zoek een goede vormgever die meedenkt, denk na over de leesbaarheid (bijvoorbeeld door het gebruik van voorbeelden) en plan het proces goed. 

Nieuwsberichten


27 juni | Echte winst

Nieuw boek Échte winst

In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact

Échte winst is hét boek voor iedereen die met een organisatie of onderneming meer maatschappelijke impact wil bereiken. Op sprankelende wijze en met veel voorbeelden uit de praktijk beschrijft en analyseert Hoogerwerf de zeven essentiële stappen op weg naar succes. Zij neemt je mee in de wereld van non-profitorganisaties, social enterprises, burgerinitiatieven, goededoelenorganisaties, culturele ondernemingen, fondsen, coöperaties, online communities, impact investors en maatschappelijk betrokken bedrijven.
Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. Hoogerwerf belicht hoe complexe vraagstukken van de wereld door innovatie, opschaling en samenwerking worden aangepakt.

Échte winst
 zet mensen aan deel te nemen aan de ‘Wij gaan voor Échte winst beweging die er naar streeft dat ondernemen met impact normaal wordt.’

Vraag vandaag nog uw recensie-exemplaar aan en laat u overtuigen door "de Nederlandse versie" van wereldwijde bestseller The Purpose Economy!

‘Een inspirerend boek voor bedrijven die hun rol in de samenleving willen versterken. Een praktische gids op weg naar de Purpose economy’.
Hans van der Loo, auteur managementbestseller ‘Kus de visie wakker’

'Ondernemen met maatschappelijke impact; dat zou de standaard voor alle bedrijven moeten worden.’
Simone Groenendijk, manager Rabobank Foundation.

‘Aan de hand van zeven overzichtelijke stappen biedt Hoogerwerf inzicht hoe maatschappelijk ondernemen in de praktijk werkt.'
Feike Sijbesma, CEO Koninklijke DSM


21 juni | Onderzoek Veleda toont aan, ondernemen met impact is in op mars

De eeuw van ondernemen met impact is begonnen

Uit onderzoek voor het nieuwe boek Échte winst van Petra Hoogerwerf blijkt dat ondernemen met een maatschappelijk doel naast een winstgevend doel in opmars is.  

Onderzoek toont aan dat goed doen in alle organisaties aan de orde is

Bureau Veleda hield ruim honderd interviews met brancheorganisaties, bedrijven en organisaties. Hoogerwerf  (directeur Veleda en auteur) presenteert 21 juni in de Impact Hub Amsterdam het boek ‘Échte winst. In zeven stappen naar succesvol ondernemen met maatschappelijke impact. ’Hierin concludeert ze dat er vele manieren zijn van ‘goed doen’ zijn: de buurtinitiatieven, social enterprises, goede doelen, coöperaties, culturele ondernemingen en maatschappelijk verantwoorde bedrijven. Al deze organisaties en financiers zijn elk op hun eigen manier gericht op het bereiken van échte winst voor de samenleving. Hoogerwerf: ‘Goed doen is niet langer voorbehouden aan goede doelen maar een uitdaging voor elke organisatie. Échte winst betekent dat je niet alleen nadenkt over geld verdienen maar ook hoe je de planeet wilt achterlaten en een positieve impact wilt hebben op de samenleving. Medewerkers verwachten dat in toenemende mate van hun bedrijf.’

Impact ondernemen zal de normaal worden

Uit het onderzoek blijkt dat ondernemen met impact op termijn de norm zal worden. In Amerika noemen ze dat de purpose economy. Hoogerwerf: ‘Multinationals zoals Unilever en DSM hebben hun missie meervoudig (purposeful) samengesteld. Ik verwacht dat vele MKB-bedrijven dat ook gaan doen. Het wordt de gewoonste zaak om naast winst ook je sterk te maken voor de samenleving. Dat noem ik échte winst’. De tijd van alleen op geld gericht zijn, is echt voorbij. Maar er is nog veel werk aan de winkel.’ 

Bedrijfsleven zit te slapen

Het onderzoek signaleert dat het bedrijfsleven onvoldoende ziet aankomen dat  er een nieuwe generatie ondernemers en medewerkers  opstaat die naast winstgevendheid ook een maatschappelijk doel voor ogen hebben. Hoogerwerf: ‘In het boek staan fantastische bedrijven die snel zullen opschalen tot grotere bedrijven. Denk hierbij aan Taxi Electric, Studio 26, de Leg Bank, Duurzame Energie Unie, Vanenvoor en  Peerby. 

Bedrijfsleven wordt wakker en ga ook aan de slag met impact ondernemen. Dat is goed voor de organisatie, de medewerkers, de klanten én de samenleving. De purpose economy leeft en groeit snel.’ Het is een grote stap verder dan de uitgesleten term ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)’. Hoogerwerf: ‘MVO was een eerste belangrijke stap maar dat is niet meer voldoende. De maatschappij vindt het vanzelfsprekend dat een onderneming maatschappelijk verantwoord bezig is. Het sturen op impact vergt meer van een onderneming maar levert ook meer op voor de maatschappij en de onderneming.”

Goede doelen en non-profits moeten beter nadenken over hun impact

In Échte winst staat ook een boodschap voor goede doelen en non-profit organisaties. Hoogerwerf ‘Impact bereiken kunnen sommige bedrijven beter dan de traditionele non-profits. De tijd van de goede intenties zal definitief gaan plaatsmaken naar het creëren van impact. Impact betekent: een aantoonbaar verschil maken in de samenleving. Daar zal het geefpubliek om gaan vragen.’ Hoogerwerf  is er van overtuigd dat complexe vraagstukken van de wereld alleen door innovatie, opschaling en samenwerking kunnen worden aangepakt. 

Een taak voor het nieuwe kabinet: Minister van ondernemerschap voor impact

Tot slot vindt Hoogerwerf dat de overheid de nieuwe trend beter zou moeten ondersteunen. ‘We weten nog veel te weinig wat werkt als je over impact spreekt. Welke interventie werkt, welke subsidie heeft wat opgeleverd en welke aanpak moeten we vooral stoppen? De Algemene Rekenkamer hamert daar al jaren op als het gaat overheidsbestedingen maar dezelfde vragen zin van toepassingen voor organisaties. Er zijn veel data voorhanden maar we weten nog te weinig collectief wat écht werkt of niet. Het Centraal Bureau voor de Statistiek publiceert nauwelijks over dit onderwerp. Het zou impact ondernemers  hier goed bij kunnen ondersteunen. Benut de data om de problemen van de wereld gericht aan te pakken’. Hier ligt wat Hoogerwerf betreft ook een mooie taak voor een nieuw Kabinet, van welke signatuur dan ook: stel een Minister (maatschappelijk) ondernemerschap aan. 

 


1 juni | Veleda op Social Enterprise Days

Social Enterprise Days

Op 1 juni was Veleda aanwezig  op de Social Enterprise days in de Social Impact Hub in Utrecht.  Een dag vol inspiratie en praktische tips speciaal  voor social start ups, scale ups en investeerders. Petra Hoogerwerf heeft een aantal workshops gegeven waarin ze vijf tips gaf voor Échte Winst met een overtuigend businessplan. Wil je deze tips ontvangen?  Mail naar betty@veleda.nl


3 mei | Creatieve werksessie voor nieuwe boek

Eerste creatieve werksessie

Samen aan het werk voor ons nieuwe boek 'Echte winst'


24 april | Interview Petra Hoogerwerf


19 april | Social Impact Factory in Utrecht

Opening Social Impact Academy

Vandaag is Petra Hoogerwerf te gast bij de social impact factory in Utrecht met een bijeenkomst over social impact. Een van de zalen is aangekleed met gerecycled materiaal van oude kleding van KLM medewerkers! 


1 november | Veleda advies op de Nationale Vakdag Fondsenwerving

Nationale Vakdag Fondsenwerving

Donderdag 17 november is de jaarlijkse Nationale Vakdag Fondsenwerving in De Kuip in Rotterdam. Een dag vol inspiratie, tips, adviezen en netwerkmogelijkheden met presentaties en rondetafelgesprekken.

Petra Hoogerwerf, eigenaar van Veleda advies, leidt deze dag een rondetafelsessie over leiderschap.  

Marjorie van Geenhuizen, senior adviseur bij Veleda advies, geeft deze dag een presentatie over het voeren van succesvolle fondsenwervende campagnes.

Wij zien u graag op 17 november!

Video's